Psychoanaliza została zapoczątkowana przez wiedeńskiego
lekarza Zygmunta Freuda na przełomie XIX i XX wieku jako teoria pozwalająca
wyjaśnić zjawiska społeczne i kulturowe. Wiążę się ściśle z ludzką
nieświadomością. Psychoanalitycy interesowali się przede wszystkim baśniami, w
których główną rolę odgrywały dzieci. Dlaczego one? Dzieci bowiem mają
wyobraźnie, fantazjują, bawią się, a co najważniejsze, opowiadają o tym. Nie
mają żadnych zahamowani w przeciwieństwie do dorosłych. Twórca baśni jest kimś
na wzór dziecka. Tak jak i one fantazjuje, daje się ponieść wyobraźni i potrafi
o tym opowiedzieć.
![]() |
Zygmunt Freud |
Psychoanalitycy uważają, że człowiek składa się z dwóch
części: świadomości i nieświadomości. Z ich
perspektywy, ważniejsza jest nieświadomość, która jest decydującą siłą
człowieka. Dzięki niej odkrywamy swoje wnętrze, ujawniamy to, co normalnie
staramy się ukryć. Nieświadomość potrafi wyrazić wszystko, czego nie chcemy
pokazać. Tracimy kontrolę, zdradzając się tym samym. Zderzeniem tego, co
świadome i nieświadome nazywamy pomyłką freudowską.
Czytając współczesne wersje chociażby Baśni Braci Grimm, nie
zastanawiamy się nad tym, że mogą one kryć coś więcej, że nie były pierwotnie
tak łagodne, a wręcz przeciwnie, miały inne zadanie – przestraszyć słuchacza. Opowiadano
je sobie przy kominku w długie zimowe wieczory, niczym mroczne, przerażające historie.
W znanej nam wersji Czerwonego Kapturka, mała dziewczynka wyrusza z koszyczkiem
pełnym smakołyków. Po drodze spotyka złego wilka, który wypytuje ją o powód
podróży i drogę do babcinej chatki. Czerwony Kapturek, jakby zupełnie nieświadomy
zagrożenia, opowiada o wszystkim. W konsekwencji zły wilk dociera przed
dziewczynką do domku babci, pożera ją i przebrany w jej strój czeka na małą.
Kiedy dziewczynka przychodzi, wilk zadaje jej szereg pytań o głos i wygląd
staruszki, a następnie pożera i ją. Przychodzi leśniczy, ratuje obie ofiary, a
w brzuchu wilka zaszywa kamienie. Bajka się kończy i wszyscy są szczęśliwi.
Jednak według analizy psychologicznej Fromma, jest to opowieść
o młodzieńczej konfrontacji ze światem dorosłych, światem seksualności. Sam
Czerwony Kapturek jest symbolem menstruacji, zaś butelka niesiona w koszyczku
to symbol dziewictwa i czystości, na którą trzeba bardzo uważać, gdyż łatwo
można ją stracić. Wilk to symbol czarującego mężczyzny, któremu można łatwo
ulec.
Inny psychoanalityk, Brunon Bettelheim, uważa, że
najważniejsze jest pozytywne zakończenie baśni, które daje dzieciom siłę stanąć
twarzą w twarz z własnymi pragnieniami i lękami oraz wyjść z nich obronną ręką.
W baśni nie mamy informacji o ojcu dziewczynki. Dopatrujemy się więc jego
postaci w wilku i gajowym. Jest to ta sama postać w dwóch wcieleniach. Podając
wilkowi drogę do chatki babci, Kapturek zdradza rodzicielkę. To wymieszanie ze
sobą symboli sprawia, że Kapturek może znaleźć się w łóżku z własnym ojcem
dając tym samym upust swym edypalnym fantazjom. Ostatecznie zostaje ocalona
przez gajowego. Baśń się kończy, wszyscy żyją długo i szczęśliwie.
Czerwony Kapturek jest czarujący i niewinny. To dziewczynka,
która posłusznie udaje się do chorej babci. Literackie dzieje tej baśni zostały
zapoczątkowane przez francuskiego baśniopisarza epoki baroku Charlesa Perrault i
to waśnie w jego wersji Kapturek traci wiele czaru i niewinności. Rozbiera się
i kładzie do łóżka obok wilka, który zaś powiada, że ma duże ręce aby ją mocno
uściskać. Nie trzeba chyba tłumaczyć znaczenia symbolicznego tych słów.
Kapturek na tak bezpośrednie próby uwodzenia nie reaguje lękiem ani ucieczką,
co może oznaczać, że albo jest niespełna rozumu, albo chce by ją uwiedziono.
Jest tak zaintrygowana całą sytuacją, tym co nastąpi. Można rzec, że Kapturek
nie jest już niewinną dziewczynką, lecz upadłą kobietą.
![]() |
Ilustracja Gustawa Doré do Czerwonego Kapturka |
Mamy tutaj symboliczny wybór między przyjemnością a
rzeczywistością kiedy to wilk pyta dziewczynkę dlaczego nie zwraca uwagi na
kwiatki, ptaki, tylko kroczy prosto jak do szkoły, a przecież w lesie jest tak
przyjemnie. Skuszona przez wilka dziewczynka zaczyna zbierać kwiatki a kończy
dopiero wtedy, kiedy już nie może więcej unieść. Pokazuje to, że Kapturek
zboczył z drogi rzeczywistości i dał się ponieść przyjemności.
Czerwone nakrycie głowy dziewczynki symbolizuję także
gwałtowne uczucie, szczególnie to, które wiąże się ściśle z płciowością. W tym
aksamitnym prezencie od babci można się doszukiwać symbolu przedwczesnego
przekazania Kapturkowi seksualnego uroku.
Ludowa wersja tej baśni, którą chłopi opowiadali sobie
wieczorami, przy kominkach w osiemnastowiecznej Francji zawiera zdecydowanie
więcej przemocy i seksu niż znane nam wersje Perrault. Po przybyciu Kapturka do
babci, na stole czeka na niego pieczone mięso i butelka wina. Babcia każe
kapturkowi się poczęstować. Dziewczynka zjada posiłek, który jest w
rzeczywistości mięsem z ciała babci. Popija to wszystko krwią staruszki. Później
następuje scena striptizu. Wilk prosi Kapturka aby zaczął się powoli rozbierać.
Każdą część swojej garderoby ma niezwłocznie wyrzucać do kominka, gdyż nie
będzie mu już nic potrzebne. Później wilk pożera Kapturka i baśń się kończy.
Nie ma ocalenia, wybawienia. Wilk triumfuje. Ewidentnie chłopi nie potrzebowali
żadnego kodu, żeby mówić o tematach tabu.
BIBLIOGRAFIA:
Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, W.A.B. 2010.
Robert Darnton, Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
BIBLIOGRAFIA:
Bruno Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, W.A.B. 2010.
Robert Darnton, Wielka masakra kotów i inne epizody francuskiej historii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Człowiek zupełnie inaczej patrzy na baśnie z dzieciństwa...
OdpowiedzUsuńCasino site - luckyclub.live
OdpowiedzUsuńCasino luckyclub.live site - luckyclub.live - We've brought in some very talented talent. Get your hands on your favorite games. We've also got a huge variety of